Resum sessió
El mòdul consta de quatre sessions. En la primera, es duu a terme la investigació. Primer identifiquem quines són les cures que sostenen el centre, i seguidament l’alumnat descobreix les persones que hi ha darrere d’aquestes cures. Ens hem inspirat en la metodologia biblioteques vivents (living libraries).
A les següents sessions (2, 3 i 4), transformem el resultat de la investigació per sensibilitzar la comunitat educativa a través de dues opcions:
Opció 1. Comunicació transformadora
Opció 2. Expressió artística
En les experiències pilots hem col·laborat amb COMSOC i la Tregua, que ens han donat suport en les sessions 2, 3 i 4.
Idea força
Descobrir i posar en valor les relacions que sostenen la COMunitat educativa.
Conceptes clau
Cures, relacions sostenibles, interdependència.
Cal recordar que cada grup té les pròpies diversitats, pel que els exercicis han de ser suficientment flexibles per adaptar-se en ritme, explicació i durada a cada un d’ells, així com si es més visual, rítmic o auditiva la dinàmica.
Sessió 1
Investiguem les relacions al centre educatiu
Objectius
- Identificar les cures que fan les relacions sostenibles a l’escola
- Descobrir qui, què, com i on es fan les relacions sostenibles a l’escola
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Introducció
1a. Presentem la investigació (10’)
1b. Identifiquem les cures que necessitem a l’escola – joc stop paraula (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos
2a. Escollim conceptes de cures claus (25’)
2b. Iniciem la investigació (25’)
TERCERA PART
3. Tancament
3a. Posada en comú (40’)
Material de l’educadora
Fulls en blanc, pissarra, cartellets (4 colors diferents), fitxes (1 cada 2-3 persones), paperògraf, rotulador i taker.
Introducció
En aquesta primera part resseguim el procés de la investigació i comencem identificant les cures que necessitem a l’escola amb el joc stop paraula.
Presentem la investigació
- Per iniciar la sessió fem una retrospecció del que hem fet fins aleshores, i presentem la investigació.
- Expliquem l’estructura de la investigació i presentem a l’entitat col·laboradora que ens acompanya.
Identifiquem les cures que necessitem a l’escola - joc stop paraula
- Fem grups de 3-4 persones i presentem el joc del stop-paraula. El joc consisteix en proposar un àmbit temàtic i els grups tenen el repte d’escriure 7 conceptes que formin part d’aquell àmbit. El primer grup que hagi trobat els 7 conceptes diu “STOP”.
- El grup que ha acabat primer diu en veu alta els conceptes que ha escrit.
- Proposem els següents àmbits temàtics:
- (Opcional per trencar el gel) Sèrie en que la protagonista sigui una noia
- Coses que ens fan sentir bé a l’escola/institut
- Cures que propicien les relacions sostenibles al centre
En aquest punt és important mencionar les tasques de cures que cobreixen les necessitats de subsistència (com la neteja o la cuina), però també fer visibles cures relacionades amb gestió emocional, acollida, resolució de conflictes, oci, altres aprenentatges, etc.)
- La segona ronda del joc del stop-paraula la utilitzem per encetar la investigació en relació al centre educatiu. En aquest cas escrivim a la pissarra els diferents conceptes del grup que ha acabat primer. Els altres grups fan aportacions dient aquells conceptes que hagin pensat però que no estiguin escrits a la pissarra.
- Entre tota la classe podem acabar d’omplir tot el mapeig de cures que propicien les relacions sostenibles al centre.
Contrastos
En aquesta segona part es treballen els conceptes de cures claus que cada grup investigarà en el centre a partir d’un seguit de preguntes.
Escollim conceptes de cures claus
- Un cop tenim el mapeig de cures que propicien i sostenen les relacions sostenibles al centre, n’hem d’escollir algunes. Podem fer agrupacions per classificar-les, i per fer la investigació al centre ens enfoquem només en algunes.
- Fem grups de 3-4 persones, i cada grup treballa amb dos tasques de cura, així que el nombre total de tasques escollides serà dos vegades el nombre de grups que hi hagi. Per fer el mapeig d’àmbits de les cures utilitzem la següent classificació, en que cada un dels àmbits és d’un color diferent:
- Subsistència física
aigua, aire, aliment, salut, moviment, higiene, descans, refugi, contacte físic
- Relacionals i emocionals (connexió)
afecte, apreciació, companyia, harmonia, intimitat, amor, suport, tendresa, expressió sexual, comunicació, escolta atenta, seguretat, confiança
- Altres
- Per aprofundir també podem afegir aquestes classificacions:
- Comunitat i llibertat: pertinença, cooperació, igualtat, inclusió, reciprocitat, participació, compartir, elecció, autonomia, espai, fluir/espontaneïtat, poder interior, lliure expressió
- Transcendència i significat: bellesa, celebració, fe, esperança, dol, presència, vitalitat, respecte, contribució, creativitat, efectivitat, exploració, integració, propòsit.
- Enteniment: consciència, claredat, descobriment, aprenentatge.
- Relaxació/diversió: humor, goig, plaer, estimulació, aventura
- Sentit de si mateixa: autenticitat, sentit, creativitat, dignitat, integritat, creixement, sanació, honestedat, autoconeixement, autocura.
Iniciem la investigació
- Un cop cada grup hagi escollit les dues tasques de cures amb les que treballarà, l’educadora reparteix una graella, i cada grup omple i respon tenint en compte les seves tasques de cura.
Les preguntes a respondre són les següents:
- Què? (Quina és la tasca que du a terme?, Quina cura és?)
- Com? (Com fa aquesta tasca? En quin horari? En quin context? Amb quin material?, etc)
- Per què? (Per què ho necessito? Per què és important per mi/nosaltres?)
- On? (A quins espais del centre?)
- Qui? (Nom?, Què coneixes d’aquesta persona? Família? Horari? Què fa? Què li agrada? Quines coses sap fer?)
- L’alumnat té 20 minuts per intentar respondre les diferents preguntes. Poden observar i preguntar a altres persones del centre per poder respondre les preguntes proposades.
Tancament
En aquesta tercera part posem en comú les investigacions de cada grup per tal de veure la importància de les relacions i les persones que cuiden i fan sostenible el centre.
Posada en comú
- Després que cada grup hagi fet la seva investigació amb les dues cures i hagi intentat omplir la graella ens posem en grup gran per fer la posada en comú.
- Posem un paperògraf gran al centre de la classe o penjat a la pissarra perquè el pugui veure tothom. Al paperògraf hi ha les següents columnes:
- Cada grup explica quina és la cura que ha investigat i què n’ha extret, i ho apunta al paperògraf gran, apuntant les respostes que han recollit de les cures que han investigat.
Les cures les escrivim en una cartolina/full de color en funció de la categoria que li pertoqui, i el nom de la persona en una cartolina de color groc.
- Un cop tots els grups hagin compartit, ens centrem en la columna de “Per què és important?” i en la columna de “què coneixem d’aquesta persona?”.
- Al final de la sessió hem d’haver escollit a la persona que entrevistarem. Per escollir-la hem de tenir en compte també els seus horaris i disponibilitat que siguin compatibles amb el projecte.
En aquest moment, després d’haver fet tot el procés d’investigació tenim diferents persones que cuiden i propicien les relacions al centre. És probable que sovint no coneguem a aquestes persones o què sapiguem molt poc de les seves vides. En aquest sentit volem posar en valor les històries de les persones més enllà de les tasques de cures i rols que tenen dins del centre educatiu, a l’hora que reconeixem la importància de cada un d’aquests rols pel sosteniment del centre.
Opcions
A continuació presentem dos exemples d’entitats que han participat a la campanya COMunitats i que corresponen a les sessions 2, 3 i 4 del mòdul 6 respectivament.