Taula de continguts
ERI
Espai de reflexió I
Relacions sostenibles amb una mateixa
Competències emocionals personals en les relacions
Resum sessió

En aquesta sessió ens endinsem a experimentar de manera vivencial les relacions sostenibles amb una mateixa i amb les altres companyes. Iniciem generant un ambient agradable i segur per fer un exercici de meditació guiada que ens permet propiciar i valorar l’estima cap a les altres i cap a una mateixa. A continuació, posem en valor les virtuts de les companyes que ens envolten. Acte seguit, observem com ens relacionem amb els límits, propis i els de les altres i, posant atenció en la comunicació verbal i no verbal. Per acabar, tanquem la sessió recollint les sensacions.

Idea força

Tothom té valor, potencial, qualitats i límits. Tothom té valor en la comunitat.

Conceptes clau

Autopercepció, virtuts, consentiment, límits.

Objectius
Dinàmica

PRIMERA PART

1. Activació de coneixements previs
   1a. On estem? Recuperem els coneixements treballats fins ara (10’)
   1b. Dinàmica introductòria – Em sento bé quan (15’)

SEGONA PART

2. Contrastos
    2a. El valor d’una mateixa (30’)
    2b. Virtuts (in)visibles (20’)
    2c. Consentiment (25’)

TERCERA PART

3. Tancament
    3a. Agraïments (10’)

Material de l’educadora

Post-it / cartellets cartolina, bolis / retoladors.

Requisits tècnics

Espai diàfan, equip de música, projector.

Desenvolupament de L’Espai de reflexió I
Relacions sostenibles amb una mateixa
1a part

Activació de coneixements previs

En aquesta primera part recuperem els coneixements treballats fins el moment, i els completem amb més informació. 

A

On estem? Recuperem els coneixements treballats fins ara

10'

Recordem que l’objectiu de la primera fase del mòdul és fer una revisió sobre com són les relacions a l’escola, posant el focus en la interculturalitat crítica. Al finall farem una intervenció artística per visibilitzar-ho.

B

Dinàmica introductòria Em sento bé quan...

15'
2a part

Contrastos

En aquesta segona part treballem el respecte entre companyes, i fem un exercici de meditació guiada i una dinàmica, per tal de reflexionar al voltant de la necessitat de cures i de vetllar per les altres/la resta. També observem com ens relacionem amb els propis límits, i com observem, escoltem i respectem els límits de les altres persones a través de la comunicació verbal i no verbal.

A

El valor d’una mateixa

30'

Abans de tot, comuniquem a l’alumnat que farem una dinàmica amb música en què ens mourem per l’espai, demanant que no facin molt soroll per respecte a les companyes de les altres classes que estan fent classe.

!

No cal posar totes les cançons, podem escollir-ne algunes.

Cançó animada

Cançons més tranquil·les de trànsit

Cançons per acompanyar la visualització

!

Si l’alumnat se sent còmode i els ve de gust, poden tancar els ulls.

És recomanable que la lectura de la meditació guiada sigui amb una veu suau i tranquil·la, amb pauses entremig.

També és important que la persona que estigui guiant la meditació observi com està el grup per si cal modificar i/o adaptar alguna cosa.

Meditació guiada
El valor d’una mateixa

Recorda moments en els que vas estar amb algú que t’estima de debò, o aquell moment en el que et senties bé.

Deixa’t impregnar per la sensació de benestar, de confiança, de cura.

Enfoca’t en la sensació de ser estimat o estimada per algú. Un bon amic, una bona amiga, un familiar, la teva parella, la teva germana o el teu germà. Un company o companya de classe.

Intenta recordar, encara que no ho recordis exactament, una paraula cap a tu, un bon consell que et van donar. Una abraçada, una mirada còmplice.

Impregna’t d’aquesta sensació.

Ara, recorda a algú per qui sentis estima de manera natural. Pot ser un/a infant. O un familiar. O un amic o amiga.

Visualitza la seva imatge, la seva veu. Observa-la fent coses. I veient que en cada una de les seves accions hi ha la voluntat de sentir-se bé. I per evitar allò que no el fa sentir bé.

Desitja que en el que sigui que faci aquesta persona, pugui encertar, pugui efectivament trobar calma i tranquil·litat, i no patir.

Ara amplia aquesta mateixa estima i amabilitat, cap a tu mateix o mateixa. Adona’t del teu propi patiment. De les teves preocupacions. De les coses que t’inquieten ara mateix. No t’hi endinsis massa, simplement testimonia-ho. Sigues conscient. I amplia la preocupació i els bons sentiments cap a tu mateix/a.

Desitja’t sentir-te bé i tenir a prop allò que et fa sentir bé. I que, et puguis alliberar d’allò que et genera malestar.

Nota com aquesta estima s’instal·la en alguns racons interns on potser tens dolor, i nota com aquest desig d’amabilitat i afecte, arriba a totes les parts del teu cos, com una pluja suau.

Si no et resulta massa estrany, pots posar la teva mà sobre la galta o el cor, amb tendresa. Com si estiguessis cuidant d’algú que es troba malament o que està ferit. I en tot cas pensa, que tu també vols estar bé, i en cas que pateixis vols que passi el dolor d’aquest moment que estàs vivint.

És especialment important que t’obris a la sensació que estàs rebent amor, amabilitat i afecte. Deixa que s’apropi a tu la sensació de ser cuidat, acariciat. De ser estimat/da.

I si et distreus en qualsevol altre pensament, torna tranquil·lament, a la sensació de ser estimat per algú. Deixa’t impregnar per aquesta sensació. I permet que tu mateix/a generis pensaments d’amabilitat i afecte cap a tu.

Aprofita aquesta sensació per evocar-la cap a tots els éssers i per donar-te coratge o ànims per ser capaç, d’estimar, sentir estima, amabilitat i afecte cap a cada persona amb qui et creuis i interactuïs en el dia d’avui.

OPCIONAL
!

És important recordar el consentiment, el respecte i la cura cap a la persona a qui s’està fent la dutxa

B

Virtuts (in)visibles

20'
!

Aquesta part de la dinàmica es fa en silenci, i no es faran comentaris del que s’escrigui o es vegi escrit.

És molt important reconèixer el valor i potencial d’una mateixa, ja que totes les persones tenim coses bones per compartir amb les altres. També és molt important poder alegrar-nos de les virtuts de les persones que ens envolten.

És important desitjar estar bé, felices i sense patir. I poder tenir aquests desitjos per les persones que ens envolten, i extrapolat a totes les persones. És probable que sovint ens costi veure les virtuts de les altres persones, o que ens sigui difícil reconèixer les pròpies virtuts.

Vivim en un món productivista, que es basa en la competència i la comparació entre les unes i les altres. Constantment estem exposades a imatges de persones molt felices, molt guapes i, d’alguna manera, molt normatives. Se’ns crea una imatge en l’imaginari que no encaixa amb la realitat. Aspirem a aquest ideal que no existeix, i sembla que mai som suficient. D’altra banda, sovint, veiem les persones que ens envolten com enemigues o competència, i a vegades ens és difícil poder veure les virtuts que té cada una d’elles.

Què hi ha més revolucionari que poder reconèixer les pròpies virtuts i les de les altres, i potenciar-les? Perquè estiguin enfocades a beneficiar a la resta d’éssers.

C

Consentiment

25'
!

Per fer la dinàmica, hi haurà dos rols que s’aniran intercanviant, fent que al final tant els “1” com els “2” hagin fet els dos rols.

!

La dinàmica funciona millor si es fa en silenci.

!

Podem escriure les preguntes a la pissarra perquè l’alumnat pugui llegir-les i anar al seu ritme.

!

El vídeo es refereix sobretot al consentiment en relació a la sexualitat, la idea és poder parlar de la importància del consentiment en els diferents àmbits de la vida i amb totes les relacions que establim.

En el moment que ens vinculem amb altres persones –amb les amigues, professores, familiars, parelles, etc.- és molt important que puguem escoltar i observar com està l’altra persona, i assegurar-nos que quan els proposem alguna cosa no estiguem coaccionant i/o forçant a ningú.

D’altra banda, conèixer els propis límits i aprendre’ls a comunicar també és important perquè les persones del nostre voltant puguin respectar-nos.

Cal reflexionar sobre com ens relacionem, com ens comuniquem, com anomenem i mirem a les altres. Observar les eines que tenim per saber i comunicar què volem i què no volem.

3a part

Tancament

En aquesta tercera part farem el tancament, l’avaluació i revisió del mòdul, mitjançant una dinàmica.

A

Agraïments

10'

Pregunta pel diari d’aprenentatge:

  • Virtuts que m’han dit. Virtuts pròpies.

  • Què m’ha agradat/què m’enduc de la sessió?