Sessió 2
Construïm imatges
PRIMERA PART
1. Introducció
1a. Benvinguda i presentació del fil conductor (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos
2a. Joc d’imatges, ritme comú per presentar-se (15’)
2b. Creació de grups i construcció de les imatges (1h 15’)
TERCERA PART
3. Tancament
3a. Gestos i cures (15’)
Introducció
Benvinguda i presentació del fil conductor
- Introduím el fil conductor del mòdul, com treballarem durant la sessió i acords grupals
Contrastos
Joc d’imatges, ritme comú per presentar-se
- Preparació de l’escolta activa, l’observació, cos i emocionalitat: Fem una rotllana per iniciar.
- Demanem que cadascú digui el seu nom, acompanyat d’un gest o imatge corporal de com es troben en aquest moment present, el grup observa i escolta.
- En les següents rondes, passem una pilota i compartim una paraula a partir de les idees associades a espais i relacions que existeixen en l’institut, vinculant-se a un color, objecte i una textura.
Creació de grups i construcció de les imatges
- Dividim el grup en 4/5 taules (unes 5-6 persones per taula). Una vegada asseguts, refrescar una mica el que van fer en la sessió 1 des del lloc i després demanem que continuïm només entre el grup petit, buscant triar cadascú (o si algunes prefereixen, parella) una relació significativa o un lloc dels quals van investigar en la sessió anterior.
- Amb aquests 4 recursos (paraules, colors, objectes i textures) l’alumnat tindrà el punt de partida per materialitzar les escenes, persones, cures o espais descoberts. Havent deixat uns minuts per a pensar això, repartim material sobre les taules a poc a poc per a no perdre l’atenció (primer una base, foli blanc).
Si el grup ho permet, els fem tancar els ulls i per un parell de segons imaginem “la foto” o imatge d’allò que ens va semblar interessant, significatiu, etc.
- Anem a crear la “foto” del que van veure, descobrir, sentir amb allò triat. Es tracta de buscar plasmar allò que vam recordar. Utilitzem el material restant, revistes, cartolines, colors, etc.
Molt important és en acabar fer una fotografía de allò creat que ens servirà en la següent sessió, (una per cada creació).
Tancament
Gestos i cures
- Tanquem la sessió amb un agraïment i breu explicació de la continuïtat de l’exercici.
- Fem un joc rítmic per a acomiadar-nos. Col·locats en cercle, repetim tots al mateix temps i amb gestos corporals “em cuido (mans al pit), et cuido (ens agafem de les mans), la cuido (una mà a dalt i l’altra a baix)” en referència a la relació amb nosaltres mateixes, el grup/l’escola i el medi ambient.
Sessió 3
Re-anomenem els espais
PRIMERA PART
1. Introducció
1a. Benvinguda i presentació del fil conductor (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos
2a. Joc de preparació de l’escolta activa i el cos (15’)
2b. Mapatge i pluja d’idees (30’)
2c. Re-anomenem els espais i vincles (45’)
TERCERA PART
3. Tancament
3a. Gestos i cures (15’)
Introducció
En aquesta primera part…
Benvinguda i presentació del fil conductor
- Benvinguda – presentacions i recordatori del realitzat la sessió passada.
Contrastos
En aquesta segona part…
Joc de preparació de l’escolta activa i el cos
- Fem una ronda de palmes unísones amb la persona que tenim al costat i anem passant el torn fins a tancar el cercle.
És important mirar-nos als ulls per a aconseguir que les palmades siguin al mateix temps.
Mapatge i pluja d’idees
- Fem un mapatge del territori utilitzant cintes sobre el terra per a marcar l’espai de manera col·laborativa (alguns i algunes fan el dibuix sobre el terra amb les cintes, mentre la resta de grup va indicant espais importants a ressaltar, característiques distintives de l’espai, etc.).
- Demanem al grup que es col·loqui sobre el mapa dibuixat en el terra per a recordar quines cures van trobar, que relacions i com eren, etc. (anem apuntant pluja d’idees a la pissarra).
Re-anomenem el espais i vincles
- Fem petits grups en taules (4/5 grups).
- Canviem de nom els espais a partir de les imatges creades en la sessió anterior, llançant la pregunta:
- Què aporta al meu procés educatiu aquest espai o relació?
- Recollim el que ha passat, descobert, etc. i dediquem un temps a donar valor a cada lloc amb els nous noms en folis, pensant en un color i tipografia específica per cada etiqueta.
- Representem com a grup una imatge d’un d’aquests espais i relacions a través del teatre imatge.
- Demanem que cada grup presenti la seva imatge a la resta situant-se sobre el mapa dibuixat en el terra.
Tancament
Gestos i cures
- Col·locats en cercle, repetim al mateix temps i amb gestos corporals “em cuido, et cuido, la cuido”
- Agraïm l’espai i fem una breu explicació del tancament del mòdul en la pròxima sessió.
Sessió 4
Construïm l’entramat
PRIMERA PART
1. Introducció
1a. Benvinguda i presentació del fil conductor (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos
2a. Joc d’atenció, per presentar-se i recordar els conceptes claus de l’última sessió (15’)
2b. Construir l’entramat (1h 15’)
TERCERA PART
3. Tancament
3a. Gestos i cures (15’)
Material de l’educadora
Etiquetes, fotografies i plafó imprès.
Requisits tècnics
Equip de so per acompanyar.
Introducció
En aquesta primera part…
Benvinguda i presentació del fil conductor
- Benvinguda – presentacions i recordatori de l’itinerari complet realitzat al llarg del mòdul 6.
Contrastos
En aquesta segona par fem la preparacio per l’escolta activa, l’observació, el cos i l’emocionalitat, i fem la creació del mapa amb els espais i unios treballats durant el mòdul.
Joc d’atenció, per presentar-se i recordar els conceptes claus de l’última sessió
- Fem una ronda inicial dient el nostre nom i passant la pilota a una altra persona. Després, al llançar, diem conceptes claus que recordem de la sessió anterior.
- Ens col·loquem en una fila, en horitzontal, i anem fent preguntes per recordar tot el procés. Conforme anem recordant activitats, en ordre cronològic, el grup sencer fa un pas endavant.
Construir l’entramat
- Presentació de les imatges, etiquetes i espai imprès sobre el plafó. Si l’entramat es construeix al llarg de sessions diferides en diferents grups del mateix curs, remarquem l’aspecte que cada grup complirà un rol important, tant per a qui inicia el procés de construcció de l’entramat com per al grup que el finalitza.
- Fem petits grups en taules (4/5 grups).
- Situem totes les peces sobre el mapa dels diferents espai: imatges, etiquetes, etc.
- Afegim una emoció o concepte a les fotografies de cada espai.
- Unim, vinculem els diferents espais que s’han identificat al llarg de les sessions triant un fil de color específic per cada vincle que es representa.
Tornem a observar amb distància l’entramat del mapa i el procés realitzat per a arribar a un acord grupal final sobre el resultat.
Tancament
Gestos i cures
- Col·locats en cercle, donem un moment per a fer una ronda de paraula o gest sobre el que ha significat per a cadascuna els vincles i les cures.
- Agraïm l’espai i expliquem que durant la pròxima sessió el mapa es presentarà a la resta de la comunitat en l’institut, comentant el procés que han travessat per a arribar a la seva realització.
PRESENTACIÓ A LA COMUNITAT EDUCATIVA
Un cop realitzada la composició artística, us convidem a presentar-la i fer-ne difusió a la comunitat educativa (dies mundials o jornades de celebració pròpies del centre) a través dels vostres recursos i d’altres del territori per compartir el procés.