Resum sessió
Iniciem agraïnt el procés dut a terme fins a la sessió d’avui, donem pas a fer una roda emocional per conèixer l’estat d’ànim de les nostres companyes. Ens situem en el moment del procés en que ens trobem. A continuació, fem memòria i recuperem el que hem fet al llarg de la campanya, i dediquem un espai per valorar les coses que ens han agradat més i menys (què m’enduc, què canviaria, què no tornaria a fer). Després fem un role playing i experimentem l’eina de l’assemblea per simular la presa de decisions amb temes que tenen a veure amb la campanya COMunitats (interculturalitat crítica i situacions discriminatòries cap a les persones). Tanquem la sessió i la primera fase amb un reconeixement i celebració.
Idea força
Les transformacions per promoure la interculturalitat crítica requereixen la implicació de tota la comunitat educativa.
Conceptes clau
Sostenibilitat social, interculturalitat crítica, participació.
Objectius
- Recuperar la idea força de la campanya.
- Valorar les activitats i valorar estratègies de millora per fer COMunitat dins del centre educatiu
- Experimentar l’assemblea com una eina que propicia la participació.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Introducció
1a. Presentació de la sessió i dinàmica introductòria (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos
2a. Recuperem i valorem el que hem fet (20’)
2b. Assemblea – joc de rol (1h)
TERCERA PART
3. Tancament
3a. Ritmes – Paraula per tancar (15’)
3b. Cançó Miss Raisa (10’)
Material de l’educadora
Fotos sessions, gomets 3 colors diferents, imatges motxilla, fil, escombraries, post its
Requisits tècnics
Projector i àudio.
Introducció
En aquesta primera part reprenem el que hem estat treballant fins ara i comencem amb una dinàmica introductòria de moviments i ritmes per veure com estem.
Presentació de la sessió i dinàmica introductòria
- Demanem a l’alumnat, mestres i professorat que formin part de la mateixa rotllana.
Depenent del grup, podem jugar a girar a la dreta, esquerra, davant o darrere, o treure peus, mans a cor i jugar amb els silencis/el vuit.
- Per començar, agraïm el procés de revisió interna de l’escola/institut que hem compartit.
- Proposem fer una valoració general del procés, i també pensar col·lectivament estratègies per propiciar les relacions sostenibles tenint en compte la interculturalitat crítica al centre.
- Fem una dinàmica de moviment i ritmes per fer una roda emocional. Ens posem tot el grup en cercle, i inciem un ritme a quatre temps amb els peus o picant les mans amb la cuixa.
“Peu dret, peu esquerre, peu dret, peu esquerre” o “mà dreta pica cuixa dreta, mà esquerra pica cuixa esquerra, mà dreta pica cuixa dreta, mà esquerra pica cuixa esquerra”.
Ritme: 1, 2, 3, 4. 1,2,3,4…
- Una persona comença a fer el ritme i la resta se suma a fer-lo. El fem repetides vegades fins que tot el grup va a l’una. Quan ho aconseguim, demanem que per ordre cadascú faci un ritme que tothom repetirà (sobre del que ja s’està fent grupalment) i digui una paraula per descriure com està avui.
- Comentem l’estructura de la sessió i els objectius.
Contrastos
En aquesta segona part, recuperem el què hem fet al llarg de la campanya, i valorem el què ens ha agradat més i menys. També experimentem amb l’eina de l’assamblea per simular la presa de decisions amb temes que tenen a veure amb la campanya COMunitats (interculturalitat crítica i situacions discriminatòries cap a les persones).
Recuperem el que hem fet
- Dediquem una estona a valorar com ha anat tot el procés i desenvolupament de la campanya COMunitats. Fem memòria dels continguts treballats i les dinàmiques realitzades.
Per fer la valoració podem recuperar el mural col·lectiu, el diari d’aprenentatge, la intervenció artística (podcast o mapeig relacional) i fotografies de les diferents sessions.
- Després d’haver recordat el que hem fet, mostrem imatges dels diferents mòduls que hem fet i donem gomets de tres colors diferents a l’alumnat i professorat perquè enganxi a les fotografies i valori què ha agradat i què no.
- Color 1: M’ha agradat
- Color 2: M’ha agradat més o menys
- Color 3: No m’ha agradat
- Proposem fer una valoració general del procés, i també pensar col·lectivament estratègies per propiciar les relacions sostenibles tenint en compte la interculturalitat crítica al centre.
- Motxilla – Allò que m’enduc, m’ha agradat...
- Fil i agulla – Allò que cal teixir, donar-hi alguna volta, repensar...
- Escombraries – Allò que no volem, no ens agrada, no ens fa bé...
Assemblea - joc de rol
- Després d’haver valorat el desenvolupament del procés proposem fer una assemblea per fomentar la participació.
- Per a fer aquesta dinàmica fem un joc de rol: Ens posem en la situació en que l’alumnat, per una estona, té el poder i potestat de decidir quin és el funcionament del centre, i entre totes han de decidir quina serà l’actuació del centre en diferents situacions.
En aquest punt, cal que recordem la investigació feta en que s’han identificat les diferents cures que propicien les relacions sostenibles al centre i les persones que hi ha darrere de les diferents tasques de cures.
- Situació 1
Hem observat com han augmentat els insults o comentaris racistes, masclistes, classistes i capacitistes entre companys/es de l’escola/institut. Tenint en compte que fomenten la discriminació i generen un impacte negatiu en les persones, què podríem fer per erradicar-ho?
- Situació 2
Tenint en compte l’àmplia diversitat de sabers, llengües, maneres de fer i pensar que existeix entre les diferents persones que conformen la comunitat del centre educatiu, de quina manera podríem aprofitar aquesta potencialitat des de l’escola/institut?
- Abans de començar l’assamblea, repartim diferents rols i expliquem el funcionament de l’assemblea:
- Persona que pren nota dels acords
- Persona que dóna la paraula (amb acompanyament de l’educadora)
- Persona que controla el temps
- Persona que modera per vetllar l’escolta entre participants
Tancament
En aquesta tercera i última part, fem el tancament de l’espai de reflexió i, per tant, de la primera fase de la campanya COMunitats.
Ritmes - Paraula per tancar
- Tornem a fer el cercle i repetim el ritme que hem fet a l’inici. En aquest cas cadascú ha de dir una paraula per tancar la campanya COMunitats.
Cançó Miss Raisa
- Per tancar, posem una cançó de Miss Raisa a mode de cel·lebració, que també convida a la reflexió des d’una perspectiva d’interculturalitat crítica. Podem presentar aquesta artista i si hi ha temps compartir algunes reflexions sorgides del vídeo.