Resum sessió
Per visibilitzar la diversitat de veus i sabers, coneixem la diversitat d’històries que ens acompanyen a través d’un objecte personal. Coneixem històries de personatges reals per adonar-nos de possibles biaixos i estereotips que tenim en com mirem i reflexionem sobre el perill de la història única. Amb dinàmiques com la cursa de relleus i la cita exprés també experimentem vivencialment el repte de la interseccionalitat i la diversitat de l’entorn.
Idea força
La història única crea estereotips. Fan d’una sola història, l’única història.
Conceptes clau
Història única, interseccionalitat, estereotips.
Objectius
- Entendre el perill de la història única.
- Introduir la mirada interseccional com una manera de pensar.
- Mirar l’entorn proper i global.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Introducció
1a. Recuperem coneixements (5’)
1b. Dinàmica “Qui sóc?” (10’)
SEGONA PART
2. Contrastos
2a. Reconstruïm les històries (40’)
2b. Vídeo Chimamanda (35’)
2c. Cita exprés (20’)
TERCERA PART
3. Tancament
3a. Com em sento quan penso amb la meva història? (10’)
Material de l’educadora
Retalls històries, targetes personatge, dibuix, fulls, bolígrafs.
Requisits tècnics
Projector i àudio.
Introducció
En aquesta primera part reprenem el que hem estat treballant fins ara i en una dinàmica introductòria l’alumnat protagonitza la diversitat d’històries a partir d’un objecte personal per tal d’activar els coneixements previs.
Recuperem coneixements
- Recuperem les idees claus de la darrera sessió i les escrivim al paperògraf/mural.
Dinàmica introductòria
Un objecte per explicar qui sóc
- A partir d’un objecte personal, expliquem algun aspecte de la nostra vida, gustos, aficions, vivències que vulguin compartir amb el grup classe.
- Introduïm l’activitat amb una dinàmica, convidant a l’alumnat a fer una ronda de presentació a través d’un objecte personal.
L’objecte el poden portar de casa -si prèviament els ho recordem-, o escollir un objecte que portem a sobre o tinguem a mà (una polsera, un collaret, una samarreta que tingui un significat especial per a qui la porta…).
- Proposem a l’alumnat que, a través de l’objecte escollit, ens expliqui una part de la seva pròpia història.
- Tanquem la dinàmica posant en evidència la diversitat d’històries, com que cada una parla de persones i espais diferents, ens permeten conèixer aspectes desconeguts de persones conegudes, configurant part de la pròpia identitat.
Recuperat de: A l’altra banda de les cures. https://alotroladodelcuidado.intered.org/educacion/activitats/sessio-5-el-perill-de-la-historia-unica/
Contrastos
En aquesta segona part treballem en grups per conèixer les històries que s’amaguen rere les imatges de persones, reconeixent la diversitat i el moviment, així com el perill de la jerarquització.
Reconstruïm les històries
Per aquesta dinàmica, escollim diferents personatges que ens semblin rellevants per treballar la interculturalitat crítica amb l’alumnat. Cada personatge té una imatge, i aquesta va acompanyada d’una història. Tot i això, les imatges i les històries es presenten per separat.
- PART 1
- Fem grups de 4-5 persones i a cada grup se li reparteixen 12 imatges. Demanem a l’alumnat que esculli una de les imatges i intenti imaginar quina és la història i vida de la persona de la imatge.
Moltes de les imatges estan dibuixades, però expliquem que són dibuixos de persones reals.
Les imatges utilitzades en aquest cas pertanyen a la galeria d’imatges de la il·lustradora Isabel Ruiz Ruiz i és un exemple per vincular l’expressió artística i la vida de les dones referents que pot motivar a l’alumnat tant per conèixer aquestes dones i per incentivar la pintura com a expressió artística. També hi ha altres recursos i bancs d’imatges d’altres il·lustradores que es poden utilitzar amb la mateixa finalitat.
Il·lustracions de Isabel Ruiz Ruiz
- L’alumnat escriu en un paper les idees clau de la història i vida que s’han imaginat de la persona de la imatge que han escollit
- PART 2
- Tot seguit, quan els diferents grups hagin escollit una de les imatges i hagin escrit la història d’aquesta, repartim a cada grup 10 històries diferents. Cada una de les històries correspon a una de les imatges que se’ls ha repartit inicialment. Demanem a l’alumnat que relacioni cada imatge amb la història que correspon.
- PART 3
- Es pot observar quines agrupacions han fet els altres grups. Després ho posarem en comú, cada grup explicarà la imatge que havia escollit i la història que havia pensat.
Podem vincular la imatge amb la història que correspon, i donem un espai per fer preguntes o exposar allò que els hagi semblat més rellevant.
Preguntes per la reflexió
- La història que havíeu imaginat de la imatge que heu escollit quadra amb la història de la persona?
- Quin criteri hem seguit per dir que una història era d’una persona i no d’una altra?
- Us ha costat dir quina història era de quina persona? Per què?
- Què és el que us ha cridat més l’atenció de les imatges? I de les històries?
- Creieu que heu tingut algun prejudici o mirada estereotipada a l’hora de descriure la història del personatge?
És important valoritzar les històries de les persones, i entendre que totes les persones tenen les seves històries. Cal anar molt amb compte amb el que la Chimamanda anomena “el perill de la història única”, es crea una història a partir de prejudicis i estereotips i s’obvia totes les històries que acompanyen i conformen la vida de la persona o persones.
Explicar una única història de les coses, un únic punt de vista, una sola idea de la societat o les persones, ens porta a crear estereotips d’elles que no reflecteixen la realitat i inclòs poden ser causants d’exclusió o marginació de certs grups socials. És així com d’una mateixa història també hi haurà diferents perspectives, i aquella suposada mateixa història és viscuda des de diferents realitats.
Vídeo Chimamanda
- Presentem l’escriptora Chimamanda Ngozi Adichie, expliquem que és una referent que hem utilitzat per guiar algunes línies teòriques de la nostra campanya, on parla indirectament des d’una perspectiva interseccional i d’interculturalitat crítica.
Utilitza el concepte “perill de la història única” per referir-se a com el relat d’una sola història crea estereotips, i aquests estereotips no tenen perquè ser falsos, però són incomplets. Fan d’una sola història, la història única.
- Visualitzem el vídeo “El peligro de una sola historia”:
- Després de la visualització dediquem una estona a fer un espai de debat, i posem en relació el que hem visionat amb exemples reprodueixin aquest perill dins del centre educatiu.
Preguntes per la reflexió
- Quines emocions em provoca el vídeo?
- Quines reflexions en podem extreure?
Cita exprés
- Demanem a l’alumnat que dibuixi en un full de paper un rellotge i que hi hagi escrites les següents hores: 12, 3, 6 i 9.
- Posteriorment, expliquem a l’alumnat que cadascú té quatre cites exprés, una a cada hora de les dibuixades, i per això ha de trobar a quatre persones diferents amb qui quedar. Ela temes que s’aborden a cada cita seran diferents.
- A continuació, informem l’alumnat que tenen un minut per trobar les persones de les cites. Un cop s’ha realitzat la cerca de persones, demanem que es trobin amb la persona que han quedat a les 3, després amb la de les 6, la de les 9 i la de les 12. Per cada cita es deixaran entre 2 i 5 minuts.
Abans de demanar a l’alumnat que trobi les persones amb qui quedarà a cada hora, direm, en veu alta i també escrivint-los a la pissarra, els temes de conversa/preguntes que es fan a les diferents hores de les cites.
Temes de conversa / preguntes
- Cita de les 3 – Quantes persones coneixes del teu entorn que hagin nascut a un altre país?
- Cita de les 6 – Què coneixes de la vida de les persones que han nascut en un altre país?
- Cita de les 9 – Quines coses t’agradaria saber i aprendre d’aquesta persona que ha nascut en un altre país?
- Cita de les 12 – Creus que aquesta persona/es pateix/en alguna discriminació? Quina/es?
En aquest cas també volem posar en valor les diferents formes de sabers que existeixen, i trencar la inèrcia jeràrquica que col·loca uns sabers per sobre d’altres.
L’objectiu d’aquesta dinàmica consisteix a reconèixer la diversitat present que hi ha un en el mateix entorn. Entendre com la humanitat està en constant moviment (tant en l’actualitat com al llarg de la història de la humanitat). Tanmateix, les raons per les quals les persones es mouen i migren poden ser molt diferents. Poden ser migracions volgudes o forçades.
Tancament
En aquesta tercera part fem el tancament del mòdul.
Com em sento quan penso amb la meva història?
Per tancar utilitzem les cartes de “Cuidar es otra historia[1]” Convidarem a l’alumnat a escollir una de les cartes responent a la següent pregunta:
- Quina emoció o què és el que em ve al cap quan penso amb la meva història (la pròpia de cadascú)?
Pregunta pel diari d’aprenentatge:
Quines històries he conegut que abans no coneixia?
Què he après en relació a “el perill de la història única”?
[1] Joc de cartes extret de InterRed: https://www.intered.org/sites/default/files/cartas_cuidar_es_otra_historia.pdf